Perussuomalaiset kiersivät Pudasjärvellä

Perussuomalaiset vaikuttajat tapasivat kansaa lauantaina 7.11 Pudasjärven Nesteellä. Pudasjärvisiä kävivät jututtamassa kansanedustaja Pirkko Mattila, Perussuomalaisten Pohjois-pohjanmaan piirin piirisihteeri ja varakansanedustaja Henna Kupsala, piirin puheenjohtaja Jari-Pekka Teurajärvi sekä Pudasjärven kaupunginvaltuutettu Kari Tykkyläinen.

Sateisesta säästä huolimatta ajankohtaiset poliittiset aiheet lämmittivät keskustelijoita kahvikupposen äärellä. Kansanedustaja Mattilalla oli tuomisinaan tuoreimmat kuulumiset Sote-sovusta, joka syntyi juuri lauantain vastaisena yönä. Neuvottelujen lopputulokseen Mattila oli tyytyväinen.

Terveyspalveluiden lisäksi vilkasta keskustelua käytiin etenkin energiapolitiikasta.

Kari Tykkyläinen ei uskonut Kollajan tuovan niin paljon työpaikkoja kuin on lupailtu.

– On vaarana, että urakat menevät muille kuin pudasjärvisille yrityksille koska Pudasjärveltä ei löydy suurta määrää Kollajan rakentamiseen tarvittavia koneita. Rakentamisen jälkeen allas ei kovin paljoa työllistä, kiinteistöveroja voi sen sijaan odottaa.

Kotimaisen energian kannattajana Kupsala odotti nykyisessä työllisyystilanteessa etenkin bioenergialta paljon.

– Bioenergialla on erittäin tärkeä rooli etenkin syrjäseutujen, maaseudun ja maakuntamme työllistäjänä. Metsästä ja turpeesta tuotetusta energiasta saamme työtä jatkuvasti, ei vain voimalaitosten rakennusaikana. Energiaa tulee tuottaa niin, että se työllistää suomalaisia ja maakuntamme asukkaita pitkäjänteisesti ja mahdollisimman runsaasti vuosikymmenten ajan.

Suomen haasteellinen maahanmuuttotilanne oli pudasjärvisten mielenpäällä, koska Tornion lisäksi maahanmuuttajia on alkanut tulemaan nyt myös Venäjän kautta. Mattila kertoi, että esimerkiksi Albanialaisille pyritään saamaan nykyistä nopeampi palautusprosessi, samalla kun tehdään palautussopimuksia eri maiden kanssa.

Piirin puheenjohtajan Jari-Pekka Teurajärven mielestä ainoa todellinen ratkaisu maahanmuuttokriisin ratkaisemiseksi olisi rauhan saaminen kriisialueille. Vastaanottokeskusten perustaminen etelä Eurooppaan ja mahdollisimman nopea hakemusten käsittely olisi tärkeää EU:n laajuisen kriisin hallintaan saamiseksi.

WP_20151107_001b

Kirjoitettu 8.11.2015