Perussuomalaiset kansanedustajaehdokkaat: Kollaja kestää

Perussuomalaisten kansanedustajaehdokkaat aloittivat Koillismaan kiertueensa perjantaina Pudasjärvellä. S-marketin pihalla kansaa olivat tapaamassa Oulun vaalipiirin tuorein Perussuomalainen kansanedustajaehdokas Tero Kokko Kuusamosta sekä jo kesästä asti ehdokkaana maakunnissa kiertänyt Henna Kupsala Siikajoelta. Paikalla olivat myös kaupunginvaltuutettu Alpo Ollila Pudasjärveltä sekä järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi Kuusamosta.

Vaalien läheisyys näkyi Perussuomalaisten teltalla. Kahvi ja pulla tekivät kauppansa pakkasesta huolimatta samalla kun paikkakuntalaiset pääsivät keskustelemaan ehdokkaiden kanssa ja tuomaan esille ajatuksiaan. Keskusteluissa esille nousivat etenkin Kollajan allas ja kaivoshankkeet sekä maaseudun autioituminen.

Pudasjärven pitkät etäisyydet kylistä kuntakeskukseen tuovat kuntalaisten arkeen omat haasteensa, joihin kaivataan yhteiskunnalta helpotusta. Suomen tilanne nähtiin Pudasjärveltä katsottuna varsin huonona eikä nykymenolla jatkamista pidetty enää mahdollisena.

Kaikki paikkakunnalla vierailleet Perussuomalaiset vastustivat Kollajan hanketta yksimielisesti. Kollajan merkitystä Suomen energiantuotannossa pidettiin häviävän pienenä sen ympäristölle ja poronhoidolle aiheuttamiin haittoihin verrattuna.

Ehdokkaiden näkemyksen mukaan energiantuotannossa on pyrittävä ratkaisuihin, jotka työllistävät maaseudun asukkaita jatkuvasti eikä vain rakennusaikana.

Molemmat ehdokkaat aikovat tuoda muutosta politiikkaan. Tero Kokko, yrittäjä itsekin, pitää Suomen tulevaisuuden kannata tärkeänä pienyritystoimintaa.

Maanviljelijänä Henna Kupsala vastustaa maaseutua autioittavaa keskittämispolitiikkaa ja maatalouteen liittyvää järjetöntä byrokratiaa. Kreikan tukipaketteja kumpikaan ei hyväksy; rahahanat Etelä-Eurooppaan on suljettava ja käytettävä rahat suomalaisten hyvinvointiin.

Alpo Ollila, Tero Kokko, Joukamo Kortesalmi ja Henna Kupsala Pudasjärvellä

Kirjoitettu 27.1.2015