Maahanmuuttotyön ja kotouttamisen kustannusten selvittäminen sekä kotouttamistoimenpiteiden vaikuttavuuden arviointi kiintiöpakolaisten osalta

Laki kotoutumisen edistämisestä (30.12.2010/1386) määrittelee kunnan vastuuksi kotouttamisohjelman laatimisen yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa. Kunta vastaa ohjelman toimeenpanosta, kehittämisestä sekä ohjelman toteutumisen ja vaikutusten seurannasta. Palvelut ja toimenpiteet suunnitellaan niin, että niiden avulla voidaan tehokkaasti ja oikea-aikaisesti edistää ja tukea maahanmuuttajien kotoutumista.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä katsoo, että yksi vaikutusten seurannan näkökulma on muiden lisäksi myös kaupungin taloudellinen näkökulma. Palveluiden laadukkaan saatavuuden turvaamisessa kestävä kuntatalous on avainasemassa.

Pakolaisten vastaanottoa on perusteltu Pudasjärvellä muun muassa väestöpohjan laajentumisella, työvoiman saamisella sekä sitä kautta verotulojen kasvulla. Tätä tavoitetta ajatellen, kysymme: kuinka monta vuosien 2012-2020 aikana vastaanotetuista kiintiöpakolaisista (ensimmäiset kiintiöpakolaiset saapuivat Pudasjärvelle helmikuussa 2012) on

  1. jäänyt Pudasjärvelle asumaan? (valtion korvausaika on 4 vuotta kiintiössä tulleista henkilöistä, joten oleellisin aikaikkuna paikkakunnalle jääneistä on vuosien 2012-2017 toteuma)
  2. työllistynyt pysyvästi Pudasjärvelle tai perustanut oman yrityksen paikkakunnalle?

Kuinka onnistuneeksi Pudasjärven Maahanmuuttajapalvelut näkevät kotouttamistyön kiintiöpakolaisten osalta Pudasjärvellä ja mihin näkemys perustuu?

Paljonko erilaiset hankkeet maahanmuuttoon liittyen ovat tulleet maksamaan Pudasjärven kaupungille? Kaikista maahanmuuttoon liittyvistä hankkeista tulee laatia eritelty yhteenveto maksuosuuksineen.

Hankkeita ovat olleet ainakin (kustannuspaikka suluissa):

  1. Osallisena Suomessa –Pudasjärvi (kustannuspaikka ei tiedossa)
  2. Hyvän mielen paikat (virheellisesti pieni osa kuluista kirjattu kustannuspaikalle 11019, jonka jälkeen siirretty osallisuushankkeisiin),
  3. Hyvä alku Pohjois-Pohjanmaalla (11016),
  4. Monilukutaitoa –hankkeet (kustannuspaikka ei tiedossa),
  5. Mieli –hanke (11024),
  6. Kivapuhe –hanke (11022),
  7. Startup Refugees –hanke,
  8. Löydä kotisi uudestaan –hanke (11030),
  9. Info Lango (11028),
  10. Info Lango 2 (11029).

Lisäksi on erilaisia osallisuushankkeita, joille on oma kustannuspaikkansa (11020). Mikäli listauksesta puuttuu jokin hanke/hankkeita tai osallisuushankkeita kiintiöpakolaisiin/kotouttamiseen liittyen, tulee nekin ottaa huomioon yhteenvedossa.

Mitä muita kiintiöpakolaisiin kohdentuvia kuluja kaupungille on tullut vuosien 2008-2020 aikana:

  1. Tilinpäätösten perusteella suoriksi kuluiksi voidaan katsoa ainakin kustannuspaikat Maahanmuutto/Maahanmuuttajat (1026), Monikulttuuriset palvelut (1227), Valmistava opetus (3217) ja Maahanmuuttajien täydentävä opetus (3218). Näistä ja mahdollisista muista kustannuksista tulee laatia eritelty kustannustaulukointi vuosien 2008-2020 ajalta.
  2. Kaupunginhallituksen 24.8.2021 §268 esittelytekstissä mainitaan, että ”Tällä hetkellä maahanmuuttoon liittyvien kotoutumistoimenpiteiden parissa työskentelee Pudasjärven kaupungilla ja Oulunkaaren kuntayhtymällä Pudasjärven sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä OSAO:lla noin 27 henkilöä. Mikä kustannus näistä kaupungille syntyy?
  3. Minkä verran kustannuksia syntyy lisäksi kansalaisopiston kurssiopettajien palkoista tai muista välillisesti kotouttamiseen liittyvistä toimenpiteistä ja/tai henkilöresursseista?
  4. Minkä verran kustannuksia on syntynyt aiemmin palkatusta asumisneuvojasta ja kiinteistöhuollon/-korjausten kustannuksista, joita on syntynyt normaalista poikkeavasta kulumisesta/käytöstä?
  5. Minkä verran kustannuksia on syntynyt muista hankinnoista esimerkiksi harrastusvälineistä, kodin irtaimistosta, kulkuvälineistä ja muusta irtaimesta?
  6. Minkä verran on mahdollisia muita kuluja?

Lisäksi vaadimme tarkat laskelmat pakolaisten aiheuttamista kululisäyksistä päivähoidon, peruskoulutuksen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta (muun muassa suun terveydenhuolto, lääkäripalvelut, neuvola, mielenterveys, tulkkaus, perhepalvelut kuten lapsiperheiden kotipalvelu ja perhetyö sekä lastensuojelu, puhe- ja toimintaterapia jne.), samoin vaadimme arvion kaupungin hallintopalveluiden kuluista ja muun muassa hankevalmistelun osalta (esimerkiksi arvio käytetystä työajasta).

Millä tavalla kiintiöpakolaisten vastaanotosta aiheutuvat kokonaiskulut vaikuttavat Pudasjärven kaupungin maksuvalmiuteen sekä miten vastaanoton kustannukset suhteutetaan talouden sopeuttamisohjelmaan?

Minkä verran Pudasjärven kaupunki on saanut valtiolta erilaisia tukia kiintiöpakolaisten vastaanottoon/kotouttamiseen liittyen?

Jotta valtuusto voi arvioida kiintiöpakolaisten vastaanottoa kokonaisvaltaisesti on tärkeää, että valtuustolla on käytettävissään ajantasaiset ja tarkat tiedot.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä, 16.9.2021

 

Kaupunginhallituksen 29.3.2022 antama selvitys aloitteeseen liittyen luettavissa täältä: https://pudasjarvi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022277-13

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa